Om kulturmøder#1

En dag i et tysk regionaltog fra Frankfurt(Oder) til Berlin:


Jeg sidder lidt anspændt og kigger ud af vinduet. Vi sidder tre sammen. Jeg sidder ved siden af en pige fra Taiwan og over for mig sidder en dreng fra Rusland. De skal også studere på universitetet. Jeg prøver at smile til dem. Pigen smiler straks tilbage, mens drengen forbliver alvorlig. Sådan er de der russere altid, tænker jeg. I vores time i dag prøvede en polak, at lave russer-joke om, at man kun må drikke vodka på gaderne i Rusland. Russerne tog det meget alvorligt. Man griner ikke over Rusland. Det har jeg allerede lært.

Jeg prøver at starte en samtale.


Hvad spiser man i jeres lande?


Vi snakker meget langt tid om suppe. I Danmark spiser vi meget kartoffelsuppe med fløde ligesom i Tyskland. De synes de begge to, er meget ulækkert. Bagefter får vi en lang samtale om miso-suppe. Det kan vi alle sammen gode lide. Det smager allerbedst med tofu, fortæller den taiwanesiske pige mig, og tipser til, hvor man kan købe Berlins bedste tofu. Selvfølgelig diskuterer vi også borsch. Ruslands nationalret. Drengen smiler (næsten) og siger nogle sætninger på russisk. De laver bare rødbedesuppen bedre i Rusland. I Tyskland smager alt frugt og grønt ulækkert, synes han. Også pigen indrømmer, at hun synes meget dårligt om den tyske kogekunst.

Jeg undrer mig.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0