Om feminisme


    vs.


Jeg er kun tyve år og er lige startet på universitetet, men jeg er træt. Træt af feminisme. I hvert fald gider jeg ikke høre mere på den feminisme, som får spalteplads i aviserne og bliver sendt på DR2.  Massemedie-feminismen kæfter op, som den har gjort lige siden 70erne. Det gælder ikke om, at have et velovervejet udsagn, men derimod om, hvem der råber højest. Jeg mister håbet og ender med at gøre grin med de holdninger, som jeg i virkeligheden burde stå ved. Det er jo vigtigt, men hvis det kun er de ekstreme debattører, som får lov at få taletid, så kan jeg ikke tage budskabet seriøst.

Jeg tænder mig computer. Jeg vil se programmet Autograf på DR net-tv. Det er Clement Kjærsgaard og gæster, som skal interviewe Hanne Vibeke-Holst. Jeg kender godt til hende og hendes holdninger, men jeg giver alligevel programmet en chance. Hanne Vibeke-Holst skal fortælle om sin nye bog, der handler om kvinder, magt og politik. Det er egentlig et interessant emne at belyse, men hun råber op, taler usammenhængende og ender med at sætte lighedstegn mellem kvinder ved magten og verdensfred. Det er simpelthen for useriøst, tænker jeg og slukker min computer ned.

Bagefter begynder jeg at stille mig selv nogle forskellige spørgsmål. Giver dagens danske debat kun plads til ekstremerne? Jeg synes i hvert fald, at jeg skal høre på den ene ude-af-trit-med-virkeligheden-debat efter den anden. Samtidig er det altid de samme 2-3 kvinder, som stå op og vil forsvare alle danske kvinders rettigheder. Vi kunne godt bruge nogle nye debatører på banen. Mit andet spørgsmål er, hvem lytter og sympatiserer egentligt med disse kvinder? Mændene synes, at de er latterlige og de yngre kvinder ligesådan. Selv min mor, som er fra 68er generationen, griner af dem og synes, at de hænger fast i en debat, som for længst burde være kommet videre.

Hvad kan man gøre for at ændre situationen? I Tyskland var to unge, tyske kvinder også utilfredse med debatten dernede, så de skrev en bog om deres egne oplevelser i deres opvækst, i parforholdet og på arbejdsmarkedet. Bogen hedder Neue deutsche Mädchen(Nye Tyske Piger) og det er virkelig interessant læsestof. Jeg ville ønske, at nogle nye danske piger tog opgaven op og skrev en bog noget lignende. Jeg ville i hvert fald gerne læse den. En sådan bog ville kunne ændre den danske debat radikalt, tror jeg. I stedet for at råbe op om, at et matriarkalsk samfund ville føre til verdensfred, så kunne man debattere, hvordan forholdende er på det danske arbejdsmarked og i de danske parforhold. Det ville være mere relevant for os nye danske piger.  

hvad synes I?

Kh signe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0