danmark dejligst?

JEG HAR HAFT nogle rigtige lorte uger, så derfor har bloggen stået lidt stille. jeg troede egentlig, at jeg skulle blive boende i berlin i langt tid endnu, men det hele lykkedes ikke rigtig for mig. derfor har jeg valgt at starte med at læse tysk på købehavns universitet og efterhånden glæder jeg mig faktisk! jeg blev især glad, da jeg fandt ud af, at vores introdage ikke indebar tøjkæde og menneskepyramider. nu prøver jeg bare at nyde mine sidste fridage med te, harry potter og ingen pligter. det er helt ok. 
danmark er jo også et dejligt land. jeg kan lige så godt indrømme, at jeg har savnet nogle ting, mens jeg boede i udlandet. her er en top tre over ting, som danmark bare gør bedst:



1. MÆLK:
dansk mælk er fantastisk og den smager bare 100% bedst. desuden findes der bare så mange varianter i danmark; sødmælk, letmælk, minimælk, kærnemælk, skummetmælk osv osv. det er virkelig lækkert, at der findes en mælk til et hvert behov. i tyskland findes der kun to slags mælk; letmælk og sødmælk og så selvfølgelig langtidsholdbar mælk. jeg forstår slet ikke langtidsholdbar-mælk for efter min menning er der ikke noget bedre end et koldt, frisk glas mælk med isterninger tappet næsten direkte fra koen. efter jeg er kommet hjem til danmark, så drikker jeg igen fantastisk meget mælk og jeg kan endda købe min yndlings-mælk - minimælk igen!



2. HAVET:
jeg har aldrig boet tæt på havet mens jeg var lille, men alligevel tror jeg, at havet er en vigtig del af at være dansk. jeg savnede i hvert fald havet forfærdeligt, da jeg boede i berlin. selvfølgelig var der også sø-vand i berlin, men det er bare ikke det samme, som at kunne kigge ud over et uendeligt vesterhav eller mærke havlugten af tang og døde fisk.
hver gang jeg skulle til københavn, så skulle jeg lige på på gedser-rostock færgens dæk for at indsnuse den friske havluft. jeg kan godt overleve blæsten og den konstante modvind på cyklen i danmark, når bare jeg har havet i nærheden.



3: FAMILIE OG VENNER:
jeg elskede at bo i berlin sammen med maren, virkelig. jeg elsker også de venner, som jeg fik i berlin. alligevel er det meget rart at være hjemme igen hos dem, som har kendt mig i mange, mange år og kendte mig dengang jeg var en lille teenager med mange plasticarmbånd, alt for rødt hår og konstante drengeproblemer. det er også meget rart, at have sin nærmeste familie omkring sig igen. selvom man nogle gange for raseriudbryd over dem, så det dejligt, at de kan hjælpe mig med forskellige ting, og at der altid er et fyldt køleskab at komme hjem til.

danmark dejligst? ja måske. det er svært at sammenligne

kærligst signe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0